Her türlü fikrin, düşüncenin, kişinin ideolojisi olur da,
bir çikolata efsanesi olan Ferrero adlı markanın ideolojisi olmaz mı? Elbette
olur. Gerekirse hepimiz Ferrero Rocher’in askerleriyiz!
Ferrero veya Ferrero Rocher isimleri tanıdık gelmeyebilir. Ferrero Rocher biraz daha tanıdıktır, ama Ferrero adı
pek çok kişi için yabancı bir isim... Peki nedir Ferrero? Hani süpermarkete
gidiyorsunuz da, fındık kremalarının dizildiği raflarda Nutella’yı görüp eliniz
orta veya büyük boyuna gidiyor ve sepete atıyorsunuz ya, işte o Nutella’nın
üretici firması. Aynı zamanda, Nutella’dan biraz daha az meşhur olan Ferrero Rocher adlı, çikolata topları var, hani 3’lü
paketi 7,5 - 8 lira olan. İşte onlar da Ferrero adlı markanın ürünleri. Şöyle
bir fotoğrafta Ferrero’ya ait pek çok ürünü bir arada görebilirsiniz.
Fotoğrafta Tic Tac adlı bir ürün de var; o, diğer ürünlerin
arasında en az ünlü olanı. Ama Kinder çikolatasını, Raffaelo’yu (belki),
Ferrero Rocher’i ve ve Nutella’yı elbette biliyorsunuzdur. Hatta Kinder Sürpriz
Yumurta’ya çocukluğunuzdan beri aşinasınızdır.
Ferrero; 1946 yılında Pietro
Ferrero tarafından İtalya’nın fındıklarıyla
meşhur Piyemonte bölgesindeki Alba şehrinde kurulmuş bir fırındır. (Vikipedi).
Ama sadece bir çikolata ve fındık değil; bundan çok daha fazlası... Adamlar resmen çikolataya hak ettiği değeri ve
saygıyı kazandıran ender markalardan. Bir Nutella, bir Kinder Bueno, bir
Ferrero Rocher dediniz mi insanlar ceketinin önünü ilikler önce.
Bu şirketin ürünleri Türkiye’de eşoğlueşek gibi pahalıdır
(eşoğlueşek gibi pahalı?!). Diğer fındık kremaları veya çikolata çeşitleri çeşitli
fiyat aralıklarında gezinmekte iken; Ferrero’nun ürünleri hep fahiş fiyattadır.
Ya da fahiş fiyatla satılan ürünler kategorisindedir diyelim. O yüzden pek çok
yiğit, süpermarkete Nutella almaya gidip, elinde Sarelle veya Çokokrem’le geri
dönmek zorunda kalmıştır yıllar boyunca.
Peki belki bu kadar da
abartıyoruz, ama nedir bu Ferrero ve ürünlerinin cakası? Nedir Ferrero’yu
Ferrero yapan?
Kesinlikle “Şu ürününde şu kadar kakao, şu kadar yağ, şu
kadar x, şu kadar y vardır” şeklinde anlatamayacağım. Onun yerine, ürünleri
üzerinden gitmeyi uygun görüyorum. Mesela, o kadar lafını ettik, Nutella:
Nutella’nın nasıl bir manyaklık olduğunu hiçbir betimlemeye
gerek duymadan, sadece şu arkadaşı göstererek bile anlatabiliriz bence.
Diyeceksiniz ki,
“Ötekiler de fındık kreması, bu da fındık kreması; ne farkı var?”. Bunu,
Nutella alamayacak durumda olduğum zamanlarda ben de kara kara düşündüm; bir
Çokokrem’in, bir Sarelle’nin Nutella’dan farkı ne? İllâ en güzel tadı hep en
pahalısında mı bulacağız? Şu şekilde açıklayabilirim: bir kavanoz Sarelle alıp
çalışma masanızda veya mutfak masasında yanınıza koyduğunuzda belki üçüncü veya
dördüncü ekmek diliminden veya kaşıktan sonra “Eeeh, yetti galiba...”
diyebiliyorsunuz. Fakat bir Nutella alıp aynı işlemi gerçekleştirdiğinizde,
eliniz Nutella kavanozuna daha fazla gitmeye başlıyor, bir süre sonra
ekmek-bıçak ikilisini bırakıp kaşıkla bodoslama dalıyorsunuz. (Bu tamamen
kişisel deneyime dayalıdır)
Peki Nutella’nın, ya
da genel olarak Ferrero marka ürünlerdeki fiyat politikasının beğenme
kriterimize hiç mi etkisi yok?.. Olmaz olur mu, gayet de var! Bir kere,
yabancıları bilemem ama, Türk’ün takıntısıdır, pahalı ürünü muhakkak merak
eder, tatmak/denemek ister. Ama bunu her zaman gerçekleştiremediği için kimi
zaman da “Oha ne kadar pahalı! Bu fiyata böyle ürün olur mu?!” şeklinde tepki
verir. Allah’tan Ferrero ürünlerinin tamamı
o kadar pahalı olmadığı için deneyimleme imkânımız olur.
Hadi fiyatı vs.’yi
geçelim, kabul etmekte fayda var ki Ferrero ürünleri, diğer pek çok -hem yerli
hem yabancı- markanın ürünlerinden daha iyi tada sahip. Ferrero’dan daha iyi
çikolata yapan markalar yok mu? Elbette vardır. Ama biz şu anda Ferrero
Rocher’in askerleriyle ilgili konuştuğumuz için meselemiz Ferrero.
Mesela her defasında
Nutella’dan konuşmamızın sebebi de, bu ürünün Ferrero’nun ikonik ürünü
olmasıdır. Kinder sürpriz yumurtayı ve diğer Kinder çikolatalarını da (bunlar
da hep Ferrero’nun) bilenler elbette vardır. Ama Ferrero demek, Nutella
demektir.
Peki neden Ferrero
Rocher’in askerleriyiz? Çünkü;
- Almanya’da
hırsızların 20 bin dolar değerinde 5.5 tonluk çaldıkları ürün Nutella.
- Columbia
Üniversitesi’nde öğrencilerin yemekhanelerinden çaldıkları ürün Nutella.
- Guinness Rekorlar
Kitabı’na göre; 2005 yılında Almanya’nın Gelsenkirchen kentinde Nutella’nın 40.
yaş kutlamaları vesilesiyle 27,854 kişinin toplanıp yaptığı ortak kahvaltıdaki
ürün Nutella.
- Dünyada her 2.5
saniyede bir Nutella satılıyor.
- 2009’da, Barack
Obama ve Coca Cola’nın ardından, Facebook’ta en çok hayrana sahip ürün Nutella.
(Bilgiler onedio.comsitesinden alınmıştır.)
Nutella’nın ortaya
çıkış hikâyesi de şöyle:
“İtalya’nın, fındıklarıyla meşhur Piyemonte bölgesindeki Alba şehrinde fırın işletmekte olan Pietro Ferrero, 1946 yılında ‘Pasta Gianduja’ adında çikolata satıyordu.
Bu katı bir çikolata olduğu için, Ferrero bunu daha sonra, 1951’de krema hâlinde ‘Supercrema’ adıyla satmaya başladı.
1963 yılında Ferrero’nun oğlu Michele Ferrero, Supercrema’yı bütün Avrupa’ya satabilmek için ürünü revizyondan geçirerek yeniledi ve adını ‘Nutella’ koydu.
İlk Nutella kavanozu Alba’daki Ferrero fırınından 20 Nisan 1964’te gönderildi ve ilk seferde büyük başarı kazandı.”
Nutella’nın içindeki
malzemeler de şöyle: şeker ve hurma yağı başta olmak üzere, fındık, kakao tozu
ve yağsız süt. Ancak Nutella’yı çekici yapan muhtemelen barındırdığı şeker ve
hurma yağı miktarı. (Yanılıyor da olabilirim)
Gelelim Ferrero’nun
diğer ürünlerine...
Esasında miktar
açısından bakacak olursak, Nutella’dan çok daha pahalıya satılan Ferrero ürünü,
Ferrero Rocher’dir. 16’lı bir paketini 20 liraya bulabilirsiniz. (Kaynak) Ki bu durumda, bir topu 1.25 liraya
gelmektedir. Ben en son üçlü paketini 3.50 liraya almıştım sanırım.
Ferrero'nun bu ürünü de, kavrulmuş fındığın fındık kreması eşliğinde top şeklinde bir gofretin
içine yerleştirilmesi ve üzerinin sütlü çikolata ve parçalanmış fındıkla
süslenmesiyle oluşuyor. Mesela bunun, bir Ülker King Top’tan ne farkı var? İnanın ben de bilmiyorum... Sadece tadarak anlayabilirsiniz.
Bu Ferrero Rocher
denen ürünün bir de beyaz renk kardeşi olan bir şerefsiz var, o da Raffaello.
Bu ürün de,
Hindistan cevizi ve bademin, beyaz çikolata kremasıyla bir araya gelmesiyle
ortaya çıkan top şeklinde bir çikolata.
Ferrero ürünlerinin
hemen hemen hepsinde fındıkla ilgili bir şey bulabilirsiniz, çünkü adamlar
fındığın bolca yetiştiği yere dükkânı kurmuşlar ve işleri güçleri fındık,
çikolata, fındık kreması ve şeker. Kinder Bueno da bu özelliklere uyan bir
Ferrero ürünü.
İçi fındık kreması
dolu, dışı çikolatayla kaplı gofret olan Kinder Bueno, şahsi fikrimce tabii ki
diğer gofretlerden daha güzel. Ama tabii Ülker Çikolatalı Gofret’i tenzih
ederim!
Ferrero’nun,
ebeveynler ve çocuklar tarafından bilinmesini en çok sağlayan ürünü ise hiç
şüphesiz Kinder Surprise, yani bizdeki bilinen ismiyle, Kinder Sürpriz
Yumurta’dır.
Bu çikolata da, iç
tarafı beyaz çikolata, dış tarafı sütlü çikolata olarak yumurta biçimi verilmiş
hâlde satılmaktadır ve her Kinder Sürpriz’in içinde plastik bir kapsül içinde
sürpriz bir oyuncak yer almaktadır.
*
Yukarıda -belki-
biraz sıkıcı biçimde Ferrero ürünlerini inceledim. İçlerinde en fazla durduğum
Nutella olmuş olabilir, çünkü Nutella’ya karşı zaafım var- ama fiyatı yüzünden
kendisine platonik bir aşk beslediğimi itiraf etmem gerekir. Türkiye’ye son
olarak yakın zamanda Nutella and Go adlı yeni bir Ferrero ürününün girdiğini de
öğrenmiş bulunmaktayım (ne kadar zamandır piyasada bilmiyorum, ama yeni diye
tahmin ediyorum).
Migros’a, Tansaş’a,
Bim’e ve bilimum süpermarketlere düştüğünde (veya hâlihazırda satılıyorsa daha
fazla satılmaya başladığında) keyfine daha çok varacağımızı düşünüyorum.
Sağlıklı olayım,
vücudumun fit görüntüsünü koruyayım, ama arada Nutella da yiyeyim diyorsanız,
miktarı oldukça düşük tutmanız lazım. Tam olarak şu fotoğraftaki kaşıkta yer
alan miktar kadar mesela:
Daha fazlasını
tüketirseniz, istediğiniz fit vücuda veya sağlıklı bir bünyeye sahip
olamazsınız, çünkü Nutella’nın büyük çoğunluğu şeker. Sağlıklı bünyeden kastım
da; elbette ki ölmezsiniz, ama
Nutella yiyerek haz yaşarken, yemeyerek sürünebilirsiniz
onu söyleyeyim.
Bizim açımızdan
Ferrero Rocher’in askerleri olmak için ürünleri kadar sebebimiz var. Sabah
kalktığımızda kahvaltı sofrasında Nutella kavanozunu görünce, buzdolabında bizi
bekleyen Ferrero Rocher çikolatasıyla veya Kinder Bueno’yla karşılaşınca, ister
göbekli olalım ister olmayalım, yüzümüz gülüyorsa, bunun sebebi Pietro Ferrero
babadır!
Not: Markanın yaratıcısı Pietro Ferrero olmasına rağmen, yazının başlığını
bilerek Ferrero ürünü olarak Ferrero Rocher olarak koydum, aslında bu bir
insanın ismi değil.
Not-2: Ferrero’dan bu yazı karşılığında bir senelik, her ay üç kavanoz olmak
üzere Nutella rüşveti aldım. Yani sizler bu yazıyı okurken, ben Nutella’mı
kaşıklıyor olacağım... :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder