Bu ikisi bir araya geldi mi samanlık seyran olur, sosyal
medya diye yepyeni bir medya alt kültürü ortaya çıkmış olur ve Marshall
McLuhan’ın söylediği “Medium is the message/Araç iletidir” sözü kendini
defalarca kanıtlar da kanıtlar.
Sosyal medya derken kendimizi sakın ha sakın, “O kadar
sosyalim ki, hadi bunu medyatik bir hâle getirelim!” şeklinde aldatmayalım.
Sosyal medya dediğimiz, 90’ların sonu ve 2000’lerin başında sıkça yaptığımız
telefonla SMS’leşme, televizyondaki flört kanallarında altta akan banda
gönderdiğimiz aşk ve sevgi dolu mesajların yeni oluşum şeklidir. Bu medyaya
öncü, Facebook dediğimiz sosyal ağdır, ki bu site 2004 yılında ortaya çıkmıştır
(2006’da 13 yaşın üzerinde herkesin profil açabildiği bir site haline
gelmiştir). Şubat 2012 itibariyle 845 milyon aktif kullanıcısı vardır. (bkz.
Wikipedia)
Facebook’u, Mart 2006’da ortaya çıkan Twitter takip etmiştir
ve şu anda 140 milyon aktif kullanıcısı vardır, günde 340 milyon tweet
atılmaktadır bu site üzerinden (bkz. yine Wikipedia) Daha sonra bu iki siteye
pek çok başka sosyal ağ sitesi de dahil olmuştur, hatta Google bile bu sosyal
ağ olayına dahil olmak amacıyla Google Plus denen sitesini hizmete açmıştır.
Marshall McLuhan der ki; “İnterneti, internet teknolojisini
ve bunun için kullandığımız cihazlarla web sitelerini iyi ya da kötü diye kesin
olarak nitelendiremeyiz. Bunların iyi veya kötü olması, bizim onları hangi
amaçla kullandığımıza göre değişir.” McLuhan ayrıca, internet denen iletişim
teknolojisi sayesinde dünyanın artık “global bir köy” olduğu günümüzde sosyal
medyanın ve sosyal ağların gerekliliğinden, hatta zorunluluğundan da bahseder
ve şu kelimeyi ortaya atar:
“Medium is the message / Araç iletidir.” (Bu sözle ilgili detaylı bilgi isteyenler için İngilizce metin)
Bu sözümüz kısaca şunu demek istiyor: İletişim için
kullandığımız araç, aslında iletinin kendisi.
Şimdi bunun ne anlama gelebileceğini şöyle bir örnekle
düşünelim; bir haberin bir gazetede basılı olarak yayınlanmasıyla, bir internet
sitesinde 140 karakterle anlatılması arasında ne gibi bir fark vardır? Aslında
yok gibi zannedilir, ancak vardır, ve buna kesinlikle algı sebep olur. Klasik
bir gazete haberinin yazılışını, yayına hazırlanışını, gazetenin hangi
sayfasında hangi bölgede kullanılacağını, gazetenin basım için hazırlanan
parçasının matbaada çoğaltılarak gazete bayilerine dağıtılacağını ve bizlerin
birey olarak bir gazete bayine gidip o gazeteyi aldıktan sonra evimizde
masamıza oturarak o haberi okuyacağımızı düşünün. Süreç ne kadar uzun değil mi?
O haberi gazetede okumanın verdiği anlam/değer daha fazla oluyor. Sırf bu
yüzden hâlâ gazetenin, ya da genel olarak kâğıda basılı yayının ne kadar önemli
ve orijinal bir fikir olduğunu düşünen insanlar vardır ki onlara hak veririm.
Basılı metnin değeri ayrıdır!
Bir de, bir internet sitesi için hazırlanan haberi düşünün;
sadece yazılır, haber sitesinin editörlerinin hassasiyetine bağlı olarak gözden
geçirilir -belki de hiç geçirilmez!- ve sitede haber olarak yer alır.
Tıklarsınız ve haberi okursunuz, altına yorum yaparsınız, Facebook’tan ve
Twitter’dan paylaşırsınız.
...e ne oldu? Şu oldu; “hızlı tüketim toplumu” haline
geldik- ya da geliyoruz. Direkt olarak geldik dersek yanlış olur, ama geliyoruz
diyebiliriz, bu uzun bir süreç. Bir bomba patlaması veya eylem haberinin bir
gazetenin sayfasında boydan boya haber edilmesi ayrı bir değer taşır, bir
şahsın Twitter üzerinden haberi anlık olarak paylaşması ve bunun üzerine yorum
yapılması ayrı bir değer taşır. Yine bu noktada, basılı medyaya güven, Twitter
veya Facebook üzerinden paylaşılan “sanal” medyaya göre daha fazladır. 14 Mart
2011 tarihinde başından vurulan İbrahim Tatlıses’le ilgili çıkan haberleri
getirin gözünüzün önüne (vuuuhhhşşşş - flaskback efekti). Ne olmuştu o zaman?
Twitter’da Alişan mı Alihan mı o adda bir şahıs, Tatlıses’in hastanede yattığı
odanın yanındaki odadan tweet attığını iddia etmiş, gelişmeleri odadan
bildirdiğini söylemişti. Bir iki haberi haber sitelerinden önce söyleyip
tutturmuş ve bunu da kanıt olarak gösterince insanların ilgisi bir anda kendisi
üzerinde çekilmişti, yazdığı her tweet başkaları tarafından hızla
paylaşılıyordu. Haber siteleri bile onun yazdıklarını haber olarak sitelerinde
paylaşıyordu. Derken ertesi gün bir şey oldu ve bu abimiz çıktı, “Ben aslında
hastanede hiç değildim, takipçim olsun diye öyle yazmıştım, duyurulur,”
şeklinde bir açıklama yapmıştı. Yani neymiş? Haberi hızlıca tüketirken aslında
ne kadar doğru ne kadar yanlış buna bakmadan Twitter’a kapılıp gittik.
Bunun benzeri Twitter’da sürekli oluyor. Bir sene içerisinde
Münir Özkül kaç defa “öldürüldü” sorarım sizlere? Ya da son dakika haberleriyle
Keanu Reeves, olmadı porno yıldızları anında “öldürüldüler”. Bir de bu tür
sitelerin şöyle bir özelliği oluyor, herkes en çok neyden konuşursa onun içinde
yer alan önemli kelime veya isimler en çok konuşulanlar listesinde üst sıralara
oynuyor. Bu oynama, o şeyin doğruluğu veya yanlışlığı hakkında bir etken değil,
ama sadece en üst sırada olması bile insanların onu gerçek sanmasına sebep
olabiliyor.
Facebook’ta da benzer birtakım durumlar yaşanabiliyor.
Birtakım haberler, paylaşımlar, fotoğraflar ilgi çekiyor (iyi veya kötü),
altında ise alâkasız olarak şöyle bir yorum bulabiliyoruz:
“Filiz sevişelimmi”
Bu durumda dünyayı sallayan iki sosyal medya uygulaması,
bizim güzelim ülkemizde iki farklı anlam kazanıyor: Twitter; bok atma servisi,
Facebook; sevişme servisi. Bunlara yalan demeyin, “Ben hiç öyle kullanmıyorum
ki!” diyerek geçiştirmeyin. Siz muhtemelen bu işi bilerek kullananlar
arasındasınız, ancak çoğunluk interneti sanki yeni çıkmış bir şey gibi
kullanmaya başlayınca işler değişiyor.
Twitter’ı ünlüler de kullanıyor. Haklarında bir haber
yayınlamak, veya yeni işleriyle ilgili reklam yapmak, ya da Madonna’nın geçen
hafta gerçekleştirdiği gibi hayranlarının sorularını yanıtlamak üzere
kullanabiliyorlar. Öyle ki bizim ünlümüz Ankara Belediye Başkanı Melih Gökçek
bile (!) Twitter’a giriş yapıp ilk birkaç gün kullanıcılarla kavga kıyamet dava
içerisinde cebelleşirken bir sene içerisinde her şey oturuyor ve şimdi
hakkındaki tüm iddiaları yanıtlayabiliyor, muhalefet partisiyle ilgili çarpıcı
(!) açıklamalar yapabiliyor - yani belediye başkanlığı dışında ne varsa hepsini
Twitter’da gerçekleştirebiliyor, gece gündüz! Bu Twitter hesabı olayını gelire dönüştürmüş kişiler var ki, onlar daha bir enteresan (yoksa çakal mı demeliydik?). Siz mesela ünlü bir oyuncusunuz veya bir televizyon figürüsünüz, henüz sosyal medyaya adımınızı atmamışsınız hep dışarıdan gözlüyorsunuz. Sizin yerinize biri(leri) bir Facebook veya Twitter hesabı açıyor ve siz onun kendiniz olmadığını belirtene kadar bu kişi veya kişiler sizin adınızdan bir şeyler yazıyorlar, sosyal medya çalkalanmaya başlıyor. Siz o hesabı kapattırmaya çalışıyorsunuz ya da o hesabı o kişinin elinden almak istiyorsunuz. Devreye "Hesabı istiyorsanız şu kadar para istiyorum" teklifi giriyor, yani sizin adınıza sizin için önceden açılmış ve belli bir takipçi sayısı edinmiş hesabı parayla alabiliyorsunuz. Şimdiye kadar bu durumdan maddi olarak bir geliri olan var mı bilmiyorum, ama iyi iş değil mi? Birtakım boş insanlar da bu şekilde para kazanmaya çalışıyor.
YouTube da bu iki yazılı ve fotoğrafa dayalı siteden aşağı kalır değil. Orada da kel alâka hatta saçma konular hakkında çektiğiniz bir video milyonlarca kişi tarafından izlenebiliyor. Şu video, başlığı da "Charlie bit my finger - again! / Charlie parmağımı yine ısırdı!", YouTube'da 445 küsür milyon kişi tarafından izlenmiş bir video:
Bu videonun altındaki yorumlar kısmının anlık mesajlaşma şeklinde kullanılmasını da belirtmeden geçemiycem. Ne oluyor bu videoda? Charlie adında bir velet, abisinin parmağını ısırıyor. Ne yani bu, ne veriyor sana? Seinfeld parmak kaldırıyor, o cevap versin: "Hiçbir şey hakkında her şey." Evet, hiçbir şey vermiyor, ama bir şeyler veriyor... olsa gerek ki 445 milyon kişi tarafından izlenmiş olsun. Bu videoda gördüğünüz bebelerin şu anda bir YouTube kanalı var, 167 bin üyeleri bulunmakta ve kanaldaki toplam video izlenme sayısı 564 küsür milyon. Yani bu iki çocuk artık bir internet fenomeni ve her yaptıkları aileleri tarafından videoya çekiliyor. Muhtemelen Madonna'nın kızından veya Tom Cruise'un kızı Suri'den daha meşhurlar, hayatları onlarınkinden daha fazla takip ediliyor.
Bizde de mesela meşhur videolardan bir örnek Ajdar'ın "Çikita Muz" videosu olabilir. Evet bu videoyu koyarken kendimden nefret ediyorum, parmaklarım da titriyor, ama koymazsam yazıyı okuyup da "Neymiş o?" diyenler bilgiye aç kalmasınlar:
Bu video da 22 küsür milyon kez izlenmiş, hâlâ da izleniyor, hâlâ da altına yorumlar yapılıyor. Hatta yorumlara bakarsanız bu video üzerinden Türkiye'nin gündemini, politikasını eleştirip ülkeyi kurtarabilir ve dünyayı daha iyi bir yer hâline getirebilirsiniz.,
İtiraf edeyim, bunları verirken benim de elim armut toplamıyor, benim de saçma bir videom var, favorim. Gönül Yazar'ın koltuktan düşmesi ve Nükhet Duru'nun tepkisi. Bakıp bakıp buna gülüyorum mesela, boş bir şey, ama gülüyorum. Üstelik "Süper Kulüp" magazin programının muhteşem(!) yorumcusu Ömür Varol'un seslendirmesiyle!
YouTube haber veya bilgi veya gerçek anlamda eğlendirme amaçlı da kullanılıyor, ancak sitenin geneli "Hiçbir şey hakkında her şey" mottosuyla işlemeyi sürdürüyor. Bunu sırf YouTube'a da biçemeyiz; sosyal medyanın tamamı bu slogan üzerine işliyor- sosyal medyayı "hiçbir şey" olarak kullanmayanlar tenzih edilir tabii. Sen! Evet sen, şu tarafa ayrıl. Sen de! Ve sen! E iyi tamam da adam kalmadı?... Çünkü herkes kendini "bir şey" kullanıyor sanıyor. Sosyal medyada kendin olabilmen için "hiçbir şey" yapmadığını da itiraf edebilmen gerekir, aynı Twitter'ın yaratıcısının belirttiği üzere.
YouTube da bu iki yazılı ve fotoğrafa dayalı siteden aşağı kalır değil. Orada da kel alâka hatta saçma konular hakkında çektiğiniz bir video milyonlarca kişi tarafından izlenebiliyor. Şu video, başlığı da "Charlie bit my finger - again! / Charlie parmağımı yine ısırdı!", YouTube'da 445 küsür milyon kişi tarafından izlenmiş bir video:
Bu videonun altındaki yorumlar kısmının anlık mesajlaşma şeklinde kullanılmasını da belirtmeden geçemiycem. Ne oluyor bu videoda? Charlie adında bir velet, abisinin parmağını ısırıyor. Ne yani bu, ne veriyor sana? Seinfeld parmak kaldırıyor, o cevap versin: "Hiçbir şey hakkında her şey." Evet, hiçbir şey vermiyor, ama bir şeyler veriyor... olsa gerek ki 445 milyon kişi tarafından izlenmiş olsun. Bu videoda gördüğünüz bebelerin şu anda bir YouTube kanalı var, 167 bin üyeleri bulunmakta ve kanaldaki toplam video izlenme sayısı 564 küsür milyon. Yani bu iki çocuk artık bir internet fenomeni ve her yaptıkları aileleri tarafından videoya çekiliyor. Muhtemelen Madonna'nın kızından veya Tom Cruise'un kızı Suri'den daha meşhurlar, hayatları onlarınkinden daha fazla takip ediliyor.
Bizde de mesela meşhur videolardan bir örnek Ajdar'ın "Çikita Muz" videosu olabilir. Evet bu videoyu koyarken kendimden nefret ediyorum, parmaklarım da titriyor, ama koymazsam yazıyı okuyup da "Neymiş o?" diyenler bilgiye aç kalmasınlar:
Bu video da 22 küsür milyon kez izlenmiş, hâlâ da izleniyor, hâlâ da altına yorumlar yapılıyor. Hatta yorumlara bakarsanız bu video üzerinden Türkiye'nin gündemini, politikasını eleştirip ülkeyi kurtarabilir ve dünyayı daha iyi bir yer hâline getirebilirsiniz.,
İtiraf edeyim, bunları verirken benim de elim armut toplamıyor, benim de saçma bir videom var, favorim. Gönül Yazar'ın koltuktan düşmesi ve Nükhet Duru'nun tepkisi. Bakıp bakıp buna gülüyorum mesela, boş bir şey, ama gülüyorum. Üstelik "Süper Kulüp" magazin programının muhteşem(!) yorumcusu Ömür Varol'un seslendirmesiyle!
YouTube haber veya bilgi veya gerçek anlamda eğlendirme amaçlı da kullanılıyor, ancak sitenin geneli "Hiçbir şey hakkında her şey" mottosuyla işlemeyi sürdürüyor. Bunu sırf YouTube'a da biçemeyiz; sosyal medyanın tamamı bu slogan üzerine işliyor- sosyal medyayı "hiçbir şey" olarak kullanmayanlar tenzih edilir tabii. Sen! Evet sen, şu tarafa ayrıl. Sen de! Ve sen! E iyi tamam da adam kalmadı?... Çünkü herkes kendini "bir şey" kullanıyor sanıyor. Sosyal medyada kendin olabilmen için "hiçbir şey" yapmadığını da itiraf edebilmen gerekir, aynı Twitter'ın yaratıcısının belirttiği üzere.
Burada sosyal medyanın Türkiye üzerindeki etkisini
gözlemlerken bir etkeni asla göz ardı edemeyiz: Biz, sokakta kamera görse “Nekkamerası
bu? Neyi çekiyür?” şeklinde tepki verip kamera önünde poz verme, kamera
sayesinde ‘meşhur’ olma ülkesiyiz. Ya da kısa bir deyişle, kolay yoldan şöhret
olmaya çalışan bir ülkeyiz. Bunu gavurlar da yapıyor, ancak bizdeki dozaj had
safhada. Evde eşiyle on beş dakika muhabbet edemeyip kahvehaneye çıkan amca,
sokakta bir muhabir yolunu kesip “Zart hakkında ne düşünüyorsunuz?” diye sorsa,
sanki kendisine başbakanın kürsüsü verilmiş gibi konuşuyor da konuşuyor. Bir
anda o ünlü, etrafındakiler de seyirci. Hâl böyle olunca, bunun sosyal medya
üzerindeki etkisi de “tanınırlık”, “takip edilirlik” durumuna dönüşüyor; sosyal
medyada ne kadar “takip ediliyor”, dedikleriniz ne kadar “paylaşılıyorsa” o
kadar varsınız gibi bir şey. İşte sosyal medya olayı yavaş yavaş sosyal, ya da ‘asosyal’
kimliğe dönüşmek üzere.
Burada tek bir şey sizi siz yapar ve Facebook, Twitter be
benzeri başka sosyal medya ürünlerinde etkin kılar: bilinç. Gerçi sahibi
tarafından “Ben bunu maksat millet geyik yapsın diye açtım, tuvalete gidiyorum
demek bile bence gereksiz de olsa bir şey” şeklinde açıklanan Twitter’da filan
neyin bilincinden ne kadar söz etmek mümkün bilmiyorum, ancak ne kadar
aforizmanız varsa o kadar Twitter’cısınız ve ne kadar çok “Beğen”iniz,
arkadaşınız varsa o kadar Facebook’çusunuz demektir ve bilinçli olduğunuz
sürece hiçbir problem yok.
Son olarak, dediğim gibi ‘sosyal’ ve ‘medya’ kavramlarını
Türkiye gibi bir yerde, hatta hadi sırf Türkiye’yle sınırlandırmayalım, dünya
üzerinde birleştirmeye kalkarsanız ortaya çok ilginç sonuçlar çıkıyor. Zaten
medyanın, teknolojinin, internetin bu kadar geliştiği bir dünyada artık sosyallik
ne kadar büyük bir etkendir burası tartışılacakken, bu sosyalliği medyaya
uyarlamak ne kadar doğru veya yanlıştır, ona işte kullanıcıları karar verir. Ve
sosyal medyanın esas anlamını her daim kullanan verir, kendisi “Ben iyiyim,
beni kullan beni” demez. Bu noktada “Araç iletidir” ve sizin hangi siteyi
kullandığınız, mesajınızın anlamını da değiştirir.
Sözlerimi, “Matrix”teki o meşhur sahneyle bitirmek
istiyorum: Morpheus karşınızda oturmuş, size diyor ki; bir tarafta sosyal medya
var, yazıyorsun çiziyorsun aforizmalar şakalar espriler vb. bir sürü takipçin
oluyor, bu mavi hap. Bir de gerçek hayatta bir sen varsın ve sen, ne
konuşuyorsan, nasıl gözüküyorsan osun, bu da kırmızı hap. Seç, diyor Morpheus,
kırmızı hap mı, mavi hap mı? Sosyal medya senin için ne kadar gerçek?
Çok doğru ve yerinde tespitler ..
YanıtlaSilİlginiz için teşekkürler.
YanıtlaSil